Jääspeedway 30.12.2016

Tiedote SML:n hallituksen kokouksesta 10.12.2016 asiasta “Ratalajiryhmän esitykset hallitukselle”

Suomen Moottoriliitto ry tiedottaa jääspeedwayn sarjatoiminnasta.

“Ratalajiryhmän esitykset hallitukselle” -kohdan asia oli lähtenyt liikkeelle siitä, että sosiaalisen median välityksellä oli julkisuuteen 13.10.2016 kantautunut tiedote, jonka mukaan tulevana talvikautena 2016-2017 herätetään henkiin jääspeedwayn sarjatoiminta. Alla muutama ote tiedotteesta:

Ensimmäisellä kaudella kaikki sarjan kilpailut ajetaan ns. jäsentenvälisinä kerhokilpailuina. Järjestävänä seurana toimii Varkaus Racing Team, VRT, jonka jäseniksi kaikki sarjassa ajavat ovat ilmoittautuneet. Sarjaan ilmoittautui määräaikaan mennessä viisi joukkuetta seuraavan laisilla kokoonpanoilla: Speed Demons Oulu, Kanttarit Joensuu, Ankkurit Varkaus, Redbarons Tampere, Kisapuiston Kiertäjät Etelä-Suomi. Sarjan päätavoite on saada lajille ja sen kuljettajille lisää ajomahdollisuuksia. Tarkoituksena olisi ajaa 3-4 kilpailua joukkueiden kesken, eripuolilla Suomea, mahdollisuuksien mukaan.

Tiedotteen perusteella SML:n lajiryhmä pyysi SML:n hallitusta ottamaan asian käsittelyyn kantaa, koska tiedotteen perusteella asia vaikutti enemmän kansalliselta kilpailulta kuin jäsentenvälisestä toiminnasta. Varkaus Racing Team:n puheenjohtaja Sakari Häyrinen halusi tulla hallituksen kokoukseen kertomaan tarkemmin millaisesta toiminnasta on kysymys.

Hallituksen kokouksessa Häyrisen sekä lajiryhmän selvityksen perusteella käytiin keskustelu, jossa selvitettiin mahdolliset ongelmat, jotka olisivat este toiminnan toteuttamiselle kansallisena kilpailuna. Mahdollisiin esteisiin löydettiin yhteisymmärryksessä Häyrisen kanssa ratkaisut hallituksen kokouksessa.

Päätös: Sarja järjestetään kansallisina kilpailuina. Tuomari voi olla järjestäjän ehdottama, mutta kuitenkin liiton vahvistama. Koska sarjan katsotaan edesauttavan lajin kehitystä sekä kuljettajien että järjestäjien puolella, SML tukee sarjaa tulevan kauden osalta kilpailulupamaksujen suuruisella tuella.

Lisäksi kirjattiin yleisenä periaatteena, että kilpailulupamaksu palautetaan täysimääräisenä, jos rataolosuhteet estävät kilpailun toteuttamisen ja siten aiheuttavat kilpailun peruuntumisen.

Hyvää uutta vuotta 2017 toivottaen

Suomen Moottoriliitto ry